کد مطلب:188970 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

آشنایی با سیره
از این رو اهمیت سیره نگاری نیز شفاف می گردد كه تحقیق در سیره امامان بسی با اهمیت و از ژرفای عمیق بهره ور است. باید از اوضاع زمان امامان پژوهش صحیح و كافی شكل گیرد، تا بتوان از سیره و رفتارهای اجتماعی امامان تحلیل صحیح ارائه داد. بدون تحقیق وسیع از اوضاع و جریان های اجتماعی امامان هیچ گاه تحلیل صحیح و پایه نهاده شده بر واقعیت های اجتماعی ممكن نخواهد بود.

این برداشت كه امامان از جریان های اجتماعی بدور بودند و افرادی منزوی، به زهد و پارسایی و نیز احیانا بیان احكام شریعت الهی می پرداخته اند، برداشت ناروا و ستمی ناپسند بر عترت آل رسول صلی الله علیه و آله و سلم است.

زیرا كه آنان بیشترین نقش را در به حركت در آوردن جریان های اجتماعی حق مدار، به عهده داشتند. آنان هماره با جریان های اجتماعی باطل گرا در چالش بودند. زندگی پر ثمر عترت، هماره با نقش آفرینی و نیز پدیدار ساختن جریان های اجتماعی بوده است. به نظر می رسد این بعد از زندگی و رفتار آنان، با این كه از اهتمام فراوان بهره مند است، كمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

هنگامی كه آنان پدیدآورندگان جریان های اجتماعی باشند، تحلیل موضع گیری های اجتماعی آنان وابسته به آشنایی از زمان امامان دارد. باید زمان آنان از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جریان های اجتماعی همین فرایندها مورد تحقیق و دقت قرار گیرد؛ تا توان تحلیل موضع گیری های رهبرانی چون عترت آل رسول صلی الله علیه و آله و سلم فراهم گردد. این نكته آشنایی با زمان های هر امام را در تحلیل موضع گیری های آن امام بایسته می نماید.



[ صفحه 135]